Het gebruik van mobiele apps stijgt. Ook de zakelijke markt ziet kansen om met mobiele apps meer klanten te binden en efficiënter te werken. Mobiele zakelijke apps zijn meer dan een hype, maar bewezen methodieken en best practices zijn nog niet beschikbaar. Waarom en hoe zou u als organisatie willen meedoen in deze groeiende trend van zakelijke mobiele apps?
Trends
In 2014 gaan bedrijven aan de ‘bedrijfs-appstore’, aldus CIO-portal. Gartner meldt dat in 2017 25% van alle organisatie een enterprise appstore zal hebben. Naast de gebruikelijke apps voor email en urenregistratie rijst de vraag hoe een enterprise appstore toegevoegde waarde kan leveren voor de bedrijfsvoering. Naast de efficiëntieverbetering die dit oplevert, kan een dergelijke app een informatiestroom toevoegen aan het opvragen en verzenden van data. Deze meta-data geeft bedrijven waardevolle inzichten bijvoorbeeld in het gedrag van hun gebruikers, zoals de tijd die zij spenderen aan dit soort activiteiten en wanneer ze die verrichten. Mobiele apps lijken dan ook de meeste toegevoegde waarde te hebben voor mobiele werknemers. Zij zien een verlichting van hun werklast tot stand komen door apps te gebruiken. Denk hierbij aan registratieve en administratieve taken die aanzienlijk minder tijd kosten als ze via apps geregeld worden. Bijvoorbeeld TurboScan voor Apple’s iPhone: Een app waarmee je razendsnel je declaraties digitaliseert en in PDF opslaat. Met een druk op de knop zijn de declaraties naar de financiële administratie verstuurd! Of ServiceMax van Salesforce: Een app waardoor veldwerkers geen papieren dossiers meer mee hoeven te nemen naar klanten. Alle klantdata is digitaal beschikbaar en handelingen die bij de klant verricht zijn kunnen digitaal worden geregistreerd. Dit bespaart het verwerken van papieren documenten en rapporteren van voortgang. Tot slot maken CRM-apps een opmars. Sales medewerkers hebben hun CRM informatie beschikbaar onder hun duim, van leads en opportunities tot to-do lijst en informatie over contactpersonen. Dit zijn slechts drie voorbeelden, die gebundeld (bijvoorbeeld in bedrijfsappstore van Microsoft, ingebouwd in Windows Server 2012) kunnen leiden tot een aanzet voor de Enterprise Mobility. Mobiele apps leveren dus wel degelijk een bijdrage aan efficiëntere bedrijfsvoering!
Meer informatie
Heeft uw organisatie medewerkers die veel mobiel of onderweg zijn? Ziet u voordelen om deze mensen middels apps voordeel bij hun werk te bieden? Om meer te weten te komen over de randvoorwaarden van succesvolle app-ontwikkeling en de wijze waarop dit doelgericht tot stand komt in uw organisatie, neemt u contact op met Durk Boersma.
Nog geen reacties