Apps, App Stores, ontwikkelen, advies, IT-advies, Inkopen

De afgelopen jaren is het aantal ondernemingen die geld verdient aan mobiele applicaties sterk gestegen. Door de mogelijkheden die techniek biedt, nemen ook zelfstandig ondernemers steeds vaker het initiatief om een app te ontwikkelen. Waar voorheen die applicaties vooral spelletjes waren, verschuift de focus naar bedrijfsapplicaties. Bedrijven die een app willen (laten) ontwikkelen hebben potentieel dus een grote aanbiedersmarkt. Welke mogelijkheden biedt dit voor bedrijven? Wat zijn de voor- en nadelen van die mogelijkheden?

Consumentenmarkt apps verzadigd

Met ruim een miljoen applicaties in zowel de Apple App Store als de Google Play Store, lijkt het erop dat de applicatiemarkt voor consumenten langzaamaan verzadigt. Onderzoek van Appcelerator, een ontwikkelplatform voor mobiele applicaties, bevestigt dit beeld. Het onderzoek wijst tevens uit dat meer en meer ontwikkelaars zich gaan richten op bedrijfsapplicaties. Uit cijfers die Appcelerator in Forbes heeft gepubliceerd, blijkt dat 43% van de ontwikkelaars die aangesloten is bij Appcelerator, op dit moment bezig is met het ontwikkelen van applicaties voor bedrijven en hun medewerkers. Daarnaast blijkt uit hetzelfde onderzoek een stijging in de vraag naar mobiele bedrijfsapplicaties van ruim 60% in het eerste halfjaar van 2013. Het is te simpel om te concluderen dat de marktwerking haar werk doet, want is het aanbod van ontwikkelaars wel waar bedrijven naar vragen?

Eenvoudige enterprise apps

Vooralsnog lijken de ontwikkelaars vooral de eenvoudigere apps te ontwikkelen voor bedrijven. Bijvoorbeeld een cafetaria-app om te tonen welke producten vandaag in de kantine gekocht kunnen worden, portalen om klantinformatie op te zoeken en apps om uitgaven en declaraties mee te managen. Zitten bedrijven hier op te wachten? Volgens onderzoek van Frost & Sullivan proberen Noord-Amerikaanse bedrijven enterprise apps in te zetten om de productie van hun medewerkers te vergroten. De vijf populairste categorieën zijn: 1) E-mailapplicaties; 2) applicaties die verbonden zijn met interne databases ; 3) losstaande applicaties voor zakelijk berichtenverkeer (corporate messaging); 4) mobiele sales force applicaties; en op 5) werknemer-naar-werknemer social media apps. Dit duidt er op dat kleine ondernemingen en zelfstandige ontwikkelaars niet alle apps kunnen ontwikkelen waar bedrijven naar vragen. Voor deze apps hebben de grotere toeleveranciers vaak een passende oplossing.

Complexe enterprise apps van grote softwareleveranciers

Voor de complexere apps waar grotere informatiestromen doorgaan (zoals salesforce applicaties en apps op andere interne databases) zijn organisaties veelal afhankelijk van derden. Meestal levert een bestaande leverancier (SAP, HP, etc.) een mobiele app die compatibel is met zijn softwarepakket. Het voordeel hiervan is dat de leverancier in staat is om de app te optimaliseren en aan te passen aan de wensen van haar klanten, simpelweg door de kennisvoorsprong. Aan de andere kant zal de leverancier alleen apps ontwikkelen waarvan ze zeker weet dat ze in grote getalen worden afgenomen.

Rol eigen IT-afdeling

Hoe zit het met de eigen IT-afdeling? Vooral grotere bedrijven hebben de resources om enterprise apps zelf te ontwikkelen. Volgens Intel heeft 26% van de bedrijven die deelnam aan hun onderzoek een eigen app ontwikkelt. Gevoelsmatig komt één type app in aanmerking om door de eigen IT-afdeling ontwikkelt te worden: apps die specifieke bedrijfskennis bevatten. De eigen IT-afdeling wordt geacht dichterbij de business te staan en lijkt daarom geschikt om apps te ontwikkelen die specifieke business kennis bevat die niet gemakkelijk met derden wordt gedeeld. Andere apps laten ontwikkelen door de eigen IT-afdeling lijkt een onlogische keuze. Het ontwikkelen van goede apps vereist specifieke kennis die door in-house ontwikkelaars niet continu wordt toegepast. Daarnaast zijn er apps voor talloze bedrijfstoepassingen off-the-shelf beschikbaar, die aangepast kunnen worden aan de bedrijfshuisstijl. Deze apps zijn vaak goedkoper dan de kosten die geïnvesteerd dienen te worden als de organisatie zelf een dergelijke app gaat ontwikkelen.

Inhuren of uitbesteden

Met de inbreng van zelfstandig ondernemers, kleinere softwarebedrijven en toeleveranciers gaat het aantal apps voor de zakelijke markt de komende periode flink toenemen. Deze partijen lijken in staat om aan de vraag van bedrijven te kunnen voldoen. Dit indiceert dat de eigen IT-afdeling minder snel aan de slag gaat met de ontwikkeling van enterprise apps, maar toch zijn er gevallen denkbaar waarin de ontwikkeling van een app in-house plaats vindt. Bedrijven zullen in hun mobiele strategie scherp moeten hebben welke apps door welke aanbieders ontwikkelt dienen te worden!

Meer informatie

Bent u al voorbereid op de opkomst van mobiele applicaties? Weten hoe ten volste kunt profiteren van deze ontwikkelingen? Neem per email contact op met Durk Boersma.

Recommended Posts

Nog geen reacties


Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

18 − 15 =