Inkoop, IT-inkoop, Apps, Facilitair, BYOD, Mobiel Werken

Zakelijke apps lijken een uitkomst voor medewerkers die voor hun werkzaamheden veel op een externe locatie zitten of onderweg zijn. Een branche waar deze kenmerken veel voorkomen, is de facilitaire dienstverlening. Het is dan ook niet verwonderlijk dat verschillende aanbieders bewezen nuttige toepassingen voor deze branche hebben ontwikkeld. Steeds meer facilitaire dienstverleners zien de voordelen van apps in en starten met investeren in de ontwikkeling of aankoop hiervan, zoals bijvoorbeeld GCA schoonmaak. Is dit een op zichzelf staande gebeurtenis bij een innovatieve dienstverlener, of zullen branchegenoten snel volgen?

Business case voor apps

De afgelopen jaren zijn voor veel facilitaire dienstverleners geen gemakkelijke jaren geweest: tarieven staan onder druk en opdrachtgevers eisen meer werk in minder tijd. Juist onder deze omstandigheden loont het om mobiele apps in te zetten. De beoogde voordelen zijn duidelijk: verhoogde klanttevredenheid door flexibelere en transparante service; efficiënter management door precieze informatie; meer betrokken medewerkers door een proactieve werkhouding. De voordelen lijken een op maat gemaakte oplossing voor de uitdagingen rondom scherpe prijsstelling en veeleisende opdrachtgevers: opdrachtgevers krijgen transparantere en flexibelere dienstverlening, hebben beter inzicht, een hogere klantbeleving en het tarief is meer gerechtvaardigd. Maar wie denkt dat het simpelweg inkopen van apps voldoende is, komt van een koude kermis thuis.

Standaard maatwerk

Hoe compleet de aangeboden oplossingen ook zijn, elk standaardproduct vereist maatwerk. Kijk bijvoorbeeld eens naar de toepassingen die Moop heeft ontwikkeld voor Hago Next. Dit zijn specifieke toepassingen die weliswaar breed in de facilitaire dienstverlening kunnen worden uitgezet, maar in dit geval sterk zijn geoptimaliseerd voor externe schoonmaakbureaus die personeel op locatie hebben voor meerdere uren per dag, tijdens kantooruren. Deze toepassingen zullen minder geschikt zijn voor bijvoorbeeld glazenwassers of schoonmakers die buiten kantooruren langskomen. Ook het aanbod Facilityapps.nl, dat meerdere domeinen bestrijkt, zal er voor iedere afnemer anders uitzien. Dit betekent voor organisaties dat ze helder moeten hebben waaraan de apps moeten voldoen, zowel functioneel (inhoudelijke eisen) als non-functioneel (eisen m.b.t. security en performance). Het opstellen van eisen is vaak een lastige taak die oefening vereist. Vooral als de opdrachtgever niet goed weet wat er allemaal mogelijk is op het gebied van apps, liggen teleurstellingen op de loer.

De organisatie kantelen

Naast de uitdagingen die met betrekking tot het selecteren van het pakket zullen worden ervaren, is het misschien nog wel moeilijker om de organisatie voor te bereiden op het werken met apps. Het beleid moet worden aangepast, de organisatie moet worden ingericht, contracten met de leverancier moeten worden gemanaged en de werknemers moeten verleid worden om de nieuwe manier van werken eigen te maken.  Al met al is het introduceren van een mobiele app (of meerdere) dus veel meer dan het selecteren van de juiste leverancier. Het is daarom raadzaam advies in te winnen bij onafhankelijke kennishouders.

Bij uitstek geschikt

De facilitaire dienstverlening is bij uitstek een branche die kan profiteren van de ontwikkelingen op het gebied van zakelijke apps. Aanbieders als facilityapps, Moop en anderen bieden nuttige toepassingen die de facilitaire dienstverlening naar een volgend niveau tillen. Mede doordat tarieven al tijden onder druk staan en opdrachtgevers ook willen bezuinigen, is het introduceren van mobiele apps in de facilitaire dienstverlening geen vrijwillige innovatie. Om echt concurrerend te kunnen zijn, en het hogere tarief te rechtvaardigen, is simpelweg meer transparante en efficiënte dienstverlening nodig.. Pas als mobiele apps een vast onderdeel van de organisatiecultuur worden, kunnen alle beoogde voordelen omgezet worden in tastbare resultaten.

Meer informatie

Wilt u meer weten over het gebruik van mobiele apps in uw organisatie? Hoe kijkt u aan tegen de ontwikkelingen op gebied van zakelijke apps? Neem contact op met ons via Durk Boersma.

Recommended Posts

Nog geen reacties


Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

elf − tien =