Apps, App Stores, Publiceren, Apps ontwikkelen, Business Apps

Apps zijn hot! In het vorige deel van dit drieluik hebben we de abonnementskosten en toelatingseisen van de drie populairste appstores. In het tweede deel gaan we op zoek naar de verschillende vormen van distributie die mogelijk zijn en het bereik dat de drie appstores bieden.

Apple

Bij de particuliere abonnementsvorm van Apple gaat de distributie van apps via de App Store. Voor de enterprise abonnementsvorm kan echter niet naar de store gepubliceerd worden, maar slechts naar specifieke toestellen of andere enterprise klanten van Apple. Het voordeel van het enterprise abonnement is dat organisaties meer grip op hun eigen apps kunnen houden en dat deze apps voor de doelgroep op maat gemaakt kunnen worden. Nadeel is echter weer dat het initiatief voor het gebruiken van de app bij de organisatie ligt en niet bij de gebruiker. Een enterprise abonnement is dus wel 200 dollar duurder, maar geeft aanzienlijk meer controle en grip op de apps en beoogde gebruikers.

Google

Bij Google wordt een onderscheid gemaakt tussen ondertekende apps en niet-ondertekende apps. Alle apps die via de PlayStore worden aangeboden, zijn ondertekend door Google. Dit betekent dat de app voldoet aan de minimumeisen die Google stelt. Apps hoeven echter niet perse ondertekend te zijn om geïnstalleerd te kunnen worden. Ontwikkelaars kunnen hun apps ook via bijvoorbeeld email, eigen websites of geheugenkaart beschikbaar maken en dus buiten de PlayStore om publiceren. Aan de ene kant maakt dit het publiceren van een app makkelijker, maar het zorgt er ook voor dat deze apps mogelijk niet aan de minimumeisen voldoen. Dit draagt bij aan het grote aantal onveilige apps (70%) dat beschikbaar is voor Android toestellen. Bij Microsoft kunnen apps uitsluitend via de WindowsPhone Store gedistribueerd worden en wordt er verder geen onderscheid gemaakt.

Bereik

Uit onderzoek van TNS Nipo bleek in 2012 ongeveer 50% van de Nederlanders over een smartphone te beschikken. Hiervan draait 75% op Android van Google, 17% op iOS van Apple en 3% op WindowsPhone van Microsoft. Gevoeglijk zijn er dus ongeveer 6 miljoen Android-gebruikers in Nederland, bijna 1,4 miljoen iPhone-gebruikers en nog geen 300.000 WindowsPhone-gebruikers.

Wrap-up

Samenvattend, de Google PlayStore zorgt voor het grootste bereik en het bereik van de WindowsPhone store is wel erg beperkt. Waar Microsoft geen onderscheid maakt tussen verschillende soorten distributie, maakt dit bij Apple en Google wel deel uit van hun werkwijze. In het volgende deel geven we een overzicht van de verschillen en overeenkomst op het gebied van appstores en geven we een doorkijkje naar een alternatief.

Meer informatie

Voor meer informatie over dit onderwerp, of om vrijblijvend een afspraak te maken, neem je contact op met Durk Boersma.

Recommended Posts

Nog geen reacties


Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

3 × een =